Home Over het project Werkzaamheden en planning Archief & Zoeken Contact English 日本語
Foto bij
maandag 24 september 2018

Hoofduitvoerder Bart Luyten : “Drukke boel, maar ik heb er vertrouwen in”

Aan de vernieuwing van de Amstelveenlijn werken heel veel mensen, in de buitenlucht en achter de schermen. Onze serie ‘Langs de lijn’ geeft die harde werkers een gezicht. Wie zijn zij? Wat beweegt hen? En wat doen zij buiten werktijd? Deze keer: hoofduitvoerder Bart Luyten.

Het voorbereidende werk voor het bouwen van de ongelijkvloerse kruispunten is in volle gang. Voor die bouw, volgend jaar, is ruimte nodig. Bepaalde zaken worden daarom verplaatst en verwijderd. En een deel van de Beneluxbaan wordt verlegd.

Op het bouwterrein aan de Van Heuven Goedhartlaan, nabij de halte Zonnestein, is goed te zien dat het steeds drukker wordt. Er staan keten, er liggen buizen klaar, piketpaaltjes zijn uitgezet, vrachtwagens rijden af en aan, en bouwers zijn druk in de weer.

Persriool

Bart Luyten, hoofduitvoerder bij aannemer VITAL, geeft in de nazomerse zon een rondleiding. “Hier”, wijst hij in de richting van de Beneluxbaan, “zijn we vanaf juni bezig geweest met het verleggen van een persriool. Dat is nu bijna klaar en het is tijd voor de volgende klus: het kappen van bomen en het verwijderen van struikgewas. Dat vindt niemand leuk, wij ook niet. Maar het moet helaas. We doen dit langs de Beneluxbaan, de Rembrandtweg, de Saskia van Uylenburgweg, Zonnestein en de Straat van Messina. De gemeente vervangt het verwijderde groen later door nieuwe bomen en struiken.”

Nattigheid

Een andere grote klus dit najaar is het maken van een zogenaamde waterberging. “Als we straks de verdiepte kruispunten maken, verharden we op die plekken de grond”, legt Bart uit. “Dat beïnvloedt de waterhuishouding in de grond, het natuurlijke in-de-grond-sijpelen van regenwater. We zijn verplicht om dit te compenseren. We maken daarom nieuwe vijvers bij de Biesbosch, de Eleanor Rooseveltlaan en de Saskia van Uylenburgweg.”

Een vergelijkbare ‘natte klus’ is het installeren van de leidingen voor het terugbrengen van opgepompt grondwater in de ondergrond, de zogenaamde retourbemaling. “Met dit installeren starten we in januari. We gebruiken ze vervolgens in de zomer, als we gaan graven voor de ongelijkvloerse kruispunten, want dan zetten we de pompen aan. Zo houden we droge voeten tijdens de bouw”, aldus Bart.

Sportlaan

Iets later, maar nog wel dit jaar, begint ook bij de Sportlaan het voorbereidende werk. Bart: “Dat bestaat daar vooral uit het weghalen van bomen en struiken. We zijn dit nog aan het voorbereiden, vooral in verband met een gasleiding van Stedin die daar ligt. Ik verwacht dat bij de Sportlaan de meeste voorbereidingen vanaf januari plaatsvinden.”

Tijdelijke halte

Bij Kronenburg en Zonnestein gaat het dus allemaal iets sneller. “We maken dit najaar ook nog een tijdelijke tramhalte bij de Biesbosch, met erbij een oversteekplaats met verkeerslichten naar de Eleanor Rooseveltlaan”, gaat Bart weer verder. “Dit alles gaat begin januari in gebruik en dan vervalt de halte Kronenburg. De halte Zonnestein blijft zoals ‘ie is tot begin maart, als sneltram 51 buiten gebruik gaat.”

In januari zal ook het autoverkeer merken dat het bouwen van de kruispunten in aantocht is. “Want dan rijdt al het gemotoriseerde verkeer over de verlegde Beneluxbaan”, kondigt Bart aan. “We hebben al wat vragen gehad van het publiek over de ruimte die daar dan is. Ik kan iedereen geruststellen: net als nu komen er in beide richtingen twee rijstroken.”

Gasleiding

Een drukke boel, al met al. Bart ziet het allemaal met vertrouwen tegemoet, al is één klus nog wel een beetje spannend. “Vlakbij het tankstation bij Kronenburg ligt een gasleiding. Die móet daar blijven liggen, we kunnen ‘m niet verplaatsen. En hij mag ook op geen enkele manier worden beïnvloed door het werk. We maken daarom ín het wegdek, dus op gelijke hoogte met de rest van de Beneluxbaan, een verstevigende brug. Belangrijk uiteraard, want met gas moet je niet sollen.”

Als het werk gedaan is, stapt Bart in de auto en rijdt naar huis, in Purmerend. Maar echt rustig is het daar dan ook weer niet, met drie jonge kinderen die hockeyen en korfballen, en dus van hot naar her hollen of moeten worden gechauffeerd. “Het voordeel is”, grijnst Bart, “dat ik zelf nu ook hockey. Dat kan natuurlijk geen kwaad.”

Heeft u vragen? Stel ze hier.

Wil u dit artikel delen?