Home Over het project Werkzaamheden en planning Archief & Zoeken Contact English 日本語
dinsdag 11 juli 2017

GVB quick service monteur Ron Borgmann : Problemen tijdens het ombouwen komen nu nog maar hooguit eens per maand voor.

GVB doet er alles aan om het huidige materieel op lijn 51, dat tot maart 2019 rijdt, op de baan te houden en storingen te voorkomen. Ron Borgmann, quick service-monteur bij GVB op Station Zuid, speelt daar een belangrijke rol in.  Als de sneltrams haperen, of niet meer verder willen, komt hij in actie.

Het is een zonnige zomerochtend op Station Zuid. De grootste drukte van de ochtendspits is voorbij en de dag komt op gang. Maar voor Ron Borgmann zit hij er, bij wijze van spreken, alweer bijna op. Want de GVB’er heeft bijzondere werktijden: elke ochtend (op werkdagen) van kwart voor vijf tot kwart voor elf. Wie quick service-monteur is, zoals Ron, kan maar beter geen nachtbraker zijn.

Technische man op Zuid

“Ik ga om half negen naar bed, een uur later gaat de tv uit, en om half vier gaat de wekker”, glimlacht hij. “En ik ben inmiddels 69 jaar oud! Ach, ik voel me prima en ik doe het nog steeds met veel plezier. Ik was, na een lange loopbaan als trambestuurder en storingsmonteur, al met pensioen toen ze bij me aanklopten. Er waren mensen nodig voor het oplossen van kleine storingen, het maken van testritten en rangeerwerk. En later ontstond het idee om een technische medewerker te introduceren op Station Zuid, een quick service-monteur: iemand die snel kan inspringen als er problemen zijn met het materieel. Dat werd ik, en ik doe dit nu alweer zo’n anderhalf jaar. En bewust tijdens de vroege uren, want meestal gaat het om opstartproblemen – doordat het materieel ’s nachts heeft stilgestaan – of een mankement dat de avond ervoor is ontstaan.”

Sneltrams lijn 51 rijdende houden

Het werk dat Ron doet, is geen overbodige luxe. Het materieel van de Amstelveenlijn is niet piep meer én nogal bijzonder: het wordt op Station Zuid ‘omgebouwd’ van metro naar sneltram, en andersom. Hierbij gaan de pantografen – die stroom uit de bovenleiding halen – en de treeplanken omhoog en omlaag. “Dat moment”, legt Ron uit, “zorgt het vaakst voor storingen. Voor de ombouw gebruiken we een hydraulisch systeem. De kleppen, die daar onderdeel van zijn, werken vaak niet goed meer. Begin dit jaar zijn ze allemaal gerepareerd. Dat heeft de situatie enorm verbeterd. Problemen tijdens het ombouwen kwamen drie à vier keer per week voor. Nu nog maar hooguit eens per maand.”

Ron blijft ook de pantograaf goed in de gaten houden. “Bovenop zit een koolsleepstuk, waarmee hij langs de bovenleiding glijdt. Van lieverlee slijt dat, en dan zie je wat vonken spetteren. Als die slijtage te ernstig wordt, kan de pantograaf de bovenleiding kapot trekken. Dus ik let erop dat er voldoende kool in het sleepstuk blijft zitten.”

Veiligheid staat voorop

Ron is de rest van zijn werktijd druk met dingen die piepen (“soms rijd ik een stukje mee, als de bestuurder een raar geluid hoort”), klemmen (zoals de spiegels bij de bestuurderscabine) of er gewoon de brui aan geven. “Als een deur niet meer werkt, kan ik ‘m resetten”, illustreert Ron. “Biedt ook dat geen soelaas, dan stel ik hem buiten gebruik. Maar als in één sneltramstel twee of meer deuren niet meer open en dicht kunnen, moet dat rijtuig buiten gebruik, want dan komt de veiligheid van de reizigers in het geding. Veiligheid staat bij ons altijd voorop.”

Duizendpoot

Mede dankzij zijn knalgele jas is Ron in de vroege uurtjes op Zuid niet te missen. “Haha, ja, sommige mensen beginnen me wel te kennen”, erkent hij. “En je wordt vanzelf een duizendpoot in dit werk. Zo vragen mensen mij vaak de weg. Onlangs zijn in Amstelveen twee hotels geopend. Dat merk ik direct, want toeristen raken de kluts kwijt als ze aankomen, bijvoorbeeld van Schiphol, en moeten overstappen op lijn 51.”

Lees ook het interview met GVB-programmamanager Fleur Offenberg over de huidige lijn 51.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

20 maart 2018 | 10:43

D. den Hartog

Er is meer materieel nodig voor metro 51. Kunt u de directie dringend verzoeken dit zsm aan te schaffen?

reageer op D. den Hartog
6 april 2018 | 13:19

n-evo

“Dat dit op korte termijn geen soelaas biedt voor de reizigers van sneltram 51 vinden alle betrokken partijen erg vervelend”
Ik moet hier eerlijk gezegd een beetje om lachen. Ombouw van de AVL in 2019, gereed in 2020. Idem wat betreft de inkoop van nieuwe trams. En vervolgens blijven die sneltrams waarschijnlijk nog tot 2021 rondrijden op de rest van het metronet tot het M7-materieel instroomt. Die M51 moet ergens mee rijden tussen Isolatorweg en CS, ander materieel is er niet. Maar och, och wat vinden we het vervelend voor die zielige reizigers. Wat voor middelen het ook niet kost om die dingen op de baan te houden. Zonde van het geld en moeite.

Het is lastig te bevatten waarom de VRA er telkens weer voor kiest materieel tot het absolute uiterste op te rijden en eigenlijk onhoudbare situaties te creëren. Kijk ook hoe lang die Zilvermeeuwen nog hebben rondgereden, in de winter veelal zonder verwarming. Maar goed, gelukkig was er de warme chocolademelk op Bijlmer ArenA als charmeoffensief.

Gezien de aanhoudende problemen rondom de sneltrams had die ombouw al lang plaats moeten vinden. Maar nee, die dingen zullen en moeten met alle geweld hun verwachtte levensduur van 2020 waarmaken. Maakt niet uit hoe.

reageer op n-evo
21 maart 2018 | 09:01

Wendy

@D. den Hartog: Ik begrijp dat u momenteel veel hinder ondervindt van de vele storingen op lijn 51, want ik zie ook regelmatig reacties van u op Twitter. Er zal echter geen nieuw materieel bijbesteld worden. In ieder geval niet van het type dat er nu rijdt. Wat er op lijn 51 rijdt is een vogelbekdier onder de metro’s, want het is een metro met de kenmerken van een sneltram. Met stroomafnemers op het dak en langszij voor de derde rail van het metrosysteem. Onderweg moet het materieel omschakelen van het ene op het andere systeem. Juist het omschakelen maakte en maakt nog steeds dit type kwetsbaarder voor meer storingen dan voorzien. En daarbij zijn de voertuigen inmiddels ook op leeftijd, in 2020 zijn ze afschreven.
De afhankelijkheid van de beperkte vloot voertuigen die op de Amstelveenlijn kan rijden is een van de grootste kwaliteitsbeperkingen. Met het ombouwen van de Amstelveenlijn tot een betrouwbare tramverbinding tussen Zuid en Westwijk én het bestellen van nieuwe trams (15G) door GVB, willen we dit in de toekomst graag voorkomen voor de nieuwe Amstelveenlijn. Er is dus expres geen aparte serie besteld die alleen op de verbinding Westwijk-Zuid kan rijden, maar er is één serie trams besteld voor de nieuwe Amstelveenlijn, tram 5 en vervanging/uitbreiding van trams op de rest van het tramnetwerk. Met deze opzet kan er gebruik worden gemaakt van een gedeelde reservevloot met de rest van het tramnet en kunnen eventuele groei of schommelingen in het aantal beschikbare voertuigen makkelijker worden opgevangen. Los hiervan moeten de voertuigen ook naar de onderhoudsvoorziening in het centrum van Amsterdam kunnen rijden en moeten ze dus ook daarom geschikt zijn voor het stadsnet. Dat dit op korte termijn geen soelaas biedt voor de reizigers van sneltram 51 vinden alle betrokken partijen erg vervelend. Er komt verbetering, het is tot die tijd echter roeien met de riemen die GVB heeft (lees ook de interviews met Fleur en Ron).

reageer op Wendy
Wil u dit artikel delen?