Home Over het project Werkzaamheden en planning Archief & Zoeken Contact English
Afbeelding

Amsteltram nieuwe naam voor tram tussen Uithoorn en Amsterdam Zuid

Wendy van der Meulen | woensdag 25 april 2018
Wendy

De Amstelveenlijn wordt omgebouwd tot een hoogwaardige tramverbinding tussen Amstelveen Westwijk en station Amsterdam Zuid. Als de ombouw in 2020 klaar is, wordt de tram doorgetrokken naar het centrum van Uithoorn, de Uithoornlijn. Gezamenlijk ontstaat zo de eerste regionale tramlijn in onze regio.

Voor de vernieuwde én verlengde tramlijn konden inwoners van Amstelveen, Uithoorn en Amsterdam de afgelopen weken stemmen op onderstaande vijf namen. Bijna 2.500 mensen hebben hun stem uitgebracht, waarbij de naam Amsteltram met 32% van de stemmen de winnende lijnnaam is geworden!

  • Amstellandtram: 25%
  • Legmeerlijn: 26%
  • Poldertram: 12%
  • ViaVeenlijn: 5%
  • Amsteltram: 32%

De naam Amsteltram is een publieksnaam, net als de IJtram. Tegen de tijd dat de tram gaat rijden, krijgt hij een nummer, net als iedere andere tram in Amsterdam. De lijnnaam zal gebruikt worden wanneer gesproken wordt over de tramverbinding. De projectnamen ‘Amstelveenlijn’ en ‘Uithoornlijn’ blijven bestaan, maar uitsluitend voor de (tijdelijke) communicatie over de projecten.

De winnaars tezamen met wethouders Polak van Uithoorn en Veeningen van Amstelveen waren woensdag 25 april allemaal aanwezig bij de onthulling van de nieuwe naam en bijbehorende huisstijl.

De winnaars tezamen met wethouders Polak van Uithoorn en Veeningen van Amstelveen waren woensdag 25 april allemaal aanwezig bij de onthulling van de nieuwe naam en bijbehorende huisstijl.

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.
9 februari 2019 | 00:37

George

The metro has proven to be an expensive, unreliable and difficult to maintain solution. If you don’t believe, look the twitter account GVB_actueel where they announce the problems and the delays with their services. And what can guarantee that the farce with the Noord-Zuid metro line will not happen again with delays of the deadline and over-expenses? Nothing, absolutely nothing! In my opinion the metro line to Amsterdam needs to be removed completely and make space for a dedicated bus lane, on which electric busses are used. And better not managed by GVB.

Schrijf een reactie
+1
11 februari 2019 | 14:06

Els de Canniere

Dear George, as you are saying, the current trams of line 51 are not running often enough and prone to malfunctions. The current trams are dated and often packed. In addition, there are issues with road safety around the line. That’s why we are going to renew the Amstelveenline. In a few years’ time, a lot will indeed be new. Such as trams, stops and three split-level crossings. GVB ordered new, modern trams (15G) with a low entry and approximately 180 seats. They are more comfortable than the current trams. All Amstelveen Line stops will be renewed and made suitable for the new trams and their low entries. Where needed, the current height difference on the platform will be removed. Three crossings – on Beneluxbaan, at Kronenburg, Zonnestein and Sportlaan – will become split-level. They will be lowered and rebuilt into oblong-shaped roundabouts; the latter improves safety and traffic flow. Trams and road traffic (at Kronenburg and Zonnestein one lane in each direction, at Sportlaan two lanes in each direction) will navigate the intersection via an open tunnel. Above ground, one lane in each direction will remain available on the oblong-shaped roundabouts for road traffic towards neighbouring areas.

Schrijf een reactie
+1
26 april 2018 | 08:54

Alain

Hoe zal deze lijnnaam concreet gaan terugkeren in de communicatie? Is het de bedoeling dat deze bijvoorbeeld op de trams en/of de haltes gaat terugkeren?

Schrijf een reactie
+1
26 april 2018 | 10:16

Wendy van der Meulen

@Alain: De naam/logo Amsteltram zal in de Amstelveenlijn-communicatiemiddelen een plekje krijgen, bijvoorbeeld op de homepage van de site en in de digitale nieuwsbrief. De eigen Amstelveenlijn-huisstijl blijft echter de huisstijl van het project. Om het visueel een familie te laten zijn is ervoor gekozen de Amsteltram een soortgelijke huisstijl te geven als de Amstelveenlijn, hetzelfde geldt voor de Uithoornlijn. Op de 15G trams en de vernieuwde tramhaltes zal de naam Amsteltram niet terugkeren. Die krijgen een R-net uitstraling en GVB-reizigersinformatie waarin het lijnnummer leidend is. Al zou het sprekende kleurenpalet van de Amsteltram wel voor erg fleurige trams en haltes zorgen :-).

Schrijf een reactie
+1
26 april 2018 | 10:29

Alain

Dan leid ik hieruit af dat de naam vooral op het project betrekking heeft. Wat ik dan nog niet helemaal begrijp: waarom komt de naam dan niet in de plaats van Amstelveenlijn en Uithoornlijn? Ik begrijp namelijk dat deze namen nog in de projecten gebruikt zullen blijven worden. Je zou deze deelprojecten qua naam toch prima onder de noemer ‘Amsteltram’ kunnen scharen. ‘Amsteltram – vernieuwing in Amstelveen’ en ‘Amsteltram – verlenging naar Uithoorn’ liggen voor de hand.

Verder jammer dat de naam niet in het dagelijks gebruik gaat terugkeren. Het zou een sterke merknaam voor de lijn kunnen zijn, zoals men dat ooit ook voor de Zuidtangent deed. Ook prima te integreren met R-net.

Schrijf een reactie
+1
8 mei 2018 | 11:18

n-evo

De naam “Zuidtangent” is ook van de voertuigen verdwenen met de introductie van R-NET. Ik vind het verder totaal geen aantrekkelijke gedachte om een 3e huisstijl binnen het GVB-tramnet te creëren. We zijn daar net collectief met de metro van aan het afstappen, gaan we vervolgens weer een circus maken van het tramnet. Nee bedankt. ?

Schrijf een reactie
+1
Wil u dit bericht delen?