Home Over het project Werkzaamheden en planning Archief & Zoeken Contact English
Afbeelding

Nieuwe reisinformatieschermen

Wendy van der Meulen | woensdag 13 december 2017
Wendy

GVB heeft op de drukste haltes van sneltram 51 en tram 5 nieuwe digitale reisinformatieschermen geplaatst. Ze tonen actuele vertrektijden en informatie over eventuele verstoringen.

GVB is in Amsterdam bezig met de vervanging van de zogenaamde PID-panelen, met één regel reisinformatie, door DRIS-panelen. Dit nieuwe ‘Digitale Reisinformatiesysteem’ biedt ruimte voor meer en actuelere informatie over de dienstregeling en verstoringen.

Meeste instappers

“We hebben een tijdje terug al besloten dat we deze panelen ook bij sneltram 51 en tram 5 gaan plaatsen, terwijl de huidige lijnen en het oude materieel nog in gebruik zijn”, vertelt Fleur Offenberg, programmamanager Metro/Service & Veiligheid bij GVB. “En nu zijn ze er, op de haltes met de meeste instappers: De Boelelaan/VU, A.J. Ernststraat, Van Boshuizenstraat, Uilenstede, Kronenburg, Zonnestein, Oranjebaan, Sportlaan en Poortwachter in de richting van het Centraal Station. Alleen op De Boelelaan/VU staat ook een display richting Amstelveen.”

Dienstregeling en verstoringen

De nieuwe informatieschermen tonen de actuele vertrektijden en er is ruimte waar GVB reizigers op de hoogte kan stellen van actuele verstoringen. “Denk bijvoorbeeld aan het uitvallen van een rit of de inzet van pendelbussen. Er is op deze haltes geen omroepsysteem. Dus dankzij de nieuwe panelen laten we onze reizigers niet in het ongewisse en hoeven ze niet zelf op zoek naar informatie via internet.”

PID-panelen

De panelen staan enkel bij de tien drukste haltes, omdat verdere investeringen in reisinformatie niet mogelijk zijn zolang de vernieuwing van de Amstelveenlijn loopt. “Maar we letten er wel op”, zegt Fleur, “of de oude PID-panelen, die bij de overige haltes in gebruik blijven, nog goed werken. Als dat kan, vervangen we deze door nog goed werkende PID-panelen die in Amsterdam niet meer nodig zijn. Uiteindelijk komen, als onderdeel van de vernieuwing van de Amstelveenlijn, langs álle haltes DRIS-schermen.”

Goede zorg voor krasse knarren

Fleur verzekert dat GVB intussen zijn uiterste best blijft doen om, totdat lijn 51 buiten gebruik gaat, het huidige materieel te laten rijden en storingen snel te verhelpen als ze zich aandienen. “Onze krasse knarren – met het systeem voor de omschakeling van metro naar sneltram – moeten voorlopig blijven rijden. We blijven dus goed voor ze zorgen. Als er een verstoring is, kunnen we nu in elk geval snel en proactief onze reizigers informeren via de nieuwe DRIS-panelen. En natuurlijk blijven we ook communiceren via onze website gvb.nl, Twitter en het gratis telefoonnummer met reisinformatie over sneltram 51, 0800 023 33 02.”

Lees ook de interviews met GVB quick service monteur Ron Borgmann en GVB-programmamanager Fleur Offenberg over de huidige lijn 51.

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.
Wil u dit bericht delen?