Home Over het project Werkzaamheden en planning Archief & Zoeken Contact English
Foto bij
donderdag 2 februari 2017

Metroverbinding tussen Zuid en Amstel blijft bestaan

Wendy van der Meulen

De metroverbinding tussen Station Zuid en Amstelstation blijft bestaan, als in maart 2019 lijn 51 stopt met rijden. Dit vloeit voort uit de ‘Metronet 2019 Studie’ van Vervoerregio Amsterdam en GVB. Deze beschrijft hoe het Amsterdamse metronetwerk vanaf begin 2019 kan worden ingericht.

In de komende jaren verandert er veel in het Amsterdamse openbaar vervoer, inclusief het metronetwerk. In de zomer van 2018 gaat de Noord/Zuidlijn rijden. En vanaf maart 2019 tot eind 2020 rijden op de Amstelveenlijn geen metro’s meer (tram 5 blijft wel rijden). Lijn 51 wordt tussen Station Zuid en Westwijk vervangen door buslijn 55, omdat in maart 2019 de Amstelveenboog (de betonnen tunnel tussen Station Zuid en de Buitenveldertselaan) buiten gebruik wordt genomen en tot eind 2020 de verdere vernieuwing van de Amstelveenlijn plaatsvindt.

Studie naar gewenst netwerk

Vervoerregio Amsterdam (voorheen Stadsregio Amsterdam) en GVB hebben een studie gedaan naar hoe het metronetwerk vanaf 2019 het beste kan worden ingericht. Verschillende mogelijkheden zijn onderzocht en diverse aspecten zijn tegen elkaar afgewogen, zoals het aantal reizigers, exploitatiekosten, benodigd materieel en veiligheid. Deze studie is onderaan dit artikel te downloaden.

Metronetwerk vanaf maart 2019 (niet meer actueel, zie update onderaan het artikel!)

Volgens de voorkeursvariant in de ‘Metronet 2019 Studie’ ziet het metronetwerk er vanaf maart 2019 als volgt uit:

  • Een doorgaande metrolijn tussen Isolatorweg en Centraal Station via Station Zuid, Station RAI, Overamstel, Spaklerweg en Amstelstation. Deze route zorgt er dus voor dat er een metroverbinding blijft bestaan tussen Station Zuid en Amstelstation, vanaf maart 2019. Tot en met februari 2019 wordt dit deel van de route bediend door metrolijn 51.
  • Metrolijn 50 tussen Isolatorweg en Gein (zoals nu).
  • Geen metrolijn 51 meer; buslijn 55 tussen maart 2019 en eind 2020. Vanaf eind 2020 rijdt de vernieuwde Amstelveenlijn als tramverbinding tussen Westwijk en Station Zuid, waar kan worden overgestapt op de rest van het metronetwerk en overig openbaar vervoer.
  • Metrolijn 52 (Noord/Zuidlijn) tussen Station Noord en Station Zuid.
  • Aangepaste metrolijn 53: een pendelverbinding tussen Van der Madeweg en Gaasperplas, met een cross-platform overstap op Van der Madeweg op de rest van het metronetwerk.
  • Metrolijn 54 tussen Centraal Station en Gein (zoals nu).

Reizigers van de Amstelveenlijn kunnen dus gebruik blijven maken van een metroverbinding tussen Station Zuid en Amstelstation. Vanaf maart 2019 kunnen zij op Station Zuid overstappen op een nieuwe metrolijn tussen Isolatorweg en Centraal Station. Deze rijdt via Station Zuid, Station RAI, Overamstel, Spaklerweg en Amstelstation. Door deze verbinding blijft de oostkant van Amsterdam vanuit Amstelveen goed bereikbaar.

Hoe verder?

Het dagelijks bestuur van de Vervoerregio Amsterdam heeft eind vorig jaar kennis genomen van de voorkeursvariant uit de studie. Deze variant voldoet aan het Programma van Eisen waar GVB aan moet voldoen. Het is nu aan GVB om de voorkeursvariant verder uit te werken in het Vervoerplan 2019. Vervolgens zal het Dagelijks Bestuur van de Vervoerregio in een later stadium een besluit nemen over het Vervoerplan 2019.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

22 december 2017 | 12:39

Simon

@Wendy
Waar vind ik de pdf ‘Metrolijnennet per maart 2019’? Heb je een link, want hieronder staat niets.

reageer op Simon
22 december 2017 | 13:29

Wendy van der Meulen, Amstelveenlijn

@Simon: Het document staat op de pagina bij ‘Documenten’. (Martijn)

reageer op Wendy van der Meulen, Amstelveenlijn
13 december 2017 | 14:02

Wendy van der Meulen, Amstelveenlijn

Update metronet 2019: Het dagelijks bestuur van de Vervoerregio Amsterdam heeft op 16 november 2017 een besluit genomen over de metrolijnvoering, als vooruitgeschoven onderdeel van het vervoerplan 2019. Volgens de voorkeursvariant in de ‘Metronet 2019 Studie’ ziet het metronetwerk er vanaf maart 2019 als volgt uit (zie de lijnen in de pdf ‘Definitief metrolijnennet per maart 2019’ hieronder):
• Metrolijn 50 tussen Isolatorweg en Gein (zoals nu, groene lijn).
• ‘Nieuwe metrolijn 51’: een doorgaande metrolijn tussen Isolatorweg en Centraal Station via Station Zuid, Station RAI, Overamstel, Spaklerweg en Amstelstation. Deze route zorgt ervoor dat er een metroverbinding blijft bestaan tussen Station Zuid en Amstelstation, vanaf maart 2019 (oranje lijn). Tot en met februari 2019 wordt dit deel van de route bediend door de Amstelveenlijn.
• Geen sneltram 51 meer naar Amstelveen; buslijn 55 tussen maart 2019 en eind 2020. Vanaf eind 2020 rijdt de vernieuwde Amstelveenlijn als tramverbinding tussen Westwijk en Station Zuid (paarse lijn), waar kan worden overgestapt op de rest van het metronetwerk en overig openbaar vervoer.
• Metrolijn 52 (Noord/Zuidlijn) tussen Station Noord en Station Zuid (grijze lijn).
• Metrolijn 53 tussen Centraal Station en Gaasperplas (rode lijn).
• Metrolijn 54 tussen Centraal Station en Gein (zoals nu, gele lijn).

reageer op Wendy van der Meulen, Amstelveenlijn
6 februari 2017 | 10:19

n-evo

Ik blijf het verbazingwekkend vinden wat voor capriolen er uitgehaald moeten worden qua lijnvoering om de huidige verbindingen in stand te houden:

Situatie nu:
Tram 5 Binnenhof – Leidseplein – CS
Metro 51: Westwijk – Amstel – CS

Nieuwe situatie:
Tram 5 Binnenhof – Leidseplein – Westerpark
Tram X Uithoorn – Westwijk – Zuid
Metro 52 Zuid – CS – Noord
Metro X Isolatorweg – Amstel – CS

Het wordt er allemaal niet makkelijker op voor de reiziger. Om nog maar over die geamputeerde M53 te zwijgen.

reageer op n-evo
27 februari 2018 | 21:21

anoniem

Helemaal mee eens. Voor mensen vanaf Gaasperplas en omgeving gaat het straks echt een “rot” verbinding zijn. Want niemand heeft zin om in de winter om 07:30 te moeten overstappen richting CS. Het is ook niet zo dat de bus verbinding (omgeving Gaasperplas) daar fantastisch is want als je geluk hebt komt de bus om de 10 min maar meestal moet je lang wachten. Maar die gaat uiteraard niet waar jij naartoe wilt dus elke keer overstappen op een andere bus en dat is ook niet fijn. Men heeft liever dat die lijn bestaat (oude 53) en wat minder frequent dan dit. Want er gaan minder metro’s en er moet ook nog overgestapt worden. Tot aan 2030 gelukkig maar he, dus ff door de duidelijkheid GVB zegt: Geniet van je niet fijne reis voor de komende 10 jaar (aangezien dit nog niet in gaat in 2018/2019).

Daarna wordt het wel beter. Maar dan moeten de perrons van Zuid wel groter worden en overdekt. Want dan zijn er mensen van uit de (oude 53), 50, 52 en 54 + de mensen die vanaf Schiphol afkomen.

Ik vraag me ook erg af of de derde versie genoeg is in de spits want nu in de spits zitten alle metro’s stamp vol. Vooral vanaf Amsterdam Amstel – CS. In het nieuwe model (1ste of 3de versie; maakt niet zoveel uit) gaat er minder vaak worden gereden. Dat is prima in de normale uren maar niet in de piek. Dan krijgen we 10 jaar lang metro 51 situaties. Aangezien de nieuwe metro stations nou niet echt in de buurt van de oude stations. E.a. Wibautstraat ligt niet echt in de buurt van De Pijp of Rokin in de buurt van Nieuwmarkt. Afstand kan tussen ongeveer 500 m en 1000 m zijn tussen elkaar. Daardoor ben ik van mening dat men niet snel, aangezien ze geen zeeën van tijd hebben, gaat doen.

En als dit niet de bedoeling was, wat ik me kan voorstellen krijgen we dus metro 51 spits praktijken voor de komende 10 jaar vanaf als het in gaat.

Ik neem aan dat dat niet de bedoeling is.

reageer op anoniem
Wil u dit artikel delen?