Home Over het project Werkzaamheden en planning Archief & Zoeken Contact English
Afbeelding

Waarom komen haltes te vervallen?

Projectteam | donderdag 5 maart 2015

Om de betrouwbaarheid en de snelheid van de Amstelveenlijn te vergroten vervallen vijf haltes: Spinnerij, Gondel, Marne, Amstelveen Centrum en A.J. Ernststraat. Dit hebben we zorgvuldig onderzocht. In Amstelveen en Buitenveldert heeft de Amstelveenlijn nu twintig haltes. Uit eerder onderzoek blijkt dat vijftien haltes optimaal is. Die haltes blijven bereikbaar op – voor de meeste reizigers – zo’n tien minuten lopen. Het voordeel voor alle reizigers is dat de Amstelveenlijn minder vaak hoeft te stoppen. Hij wordt betrouwbaarder en kan sneller kan rijden.

Onderzoek naar haltes en reissnelheid

Als reiziger hecht u veel waarde aan een korte loopafstand naar de dichtstbijzijnde halte. Meer haltes leidt echter tot een lagere snelheid van de tram. De uitdaging is dus: hoe weegt een grotere afstand naar een halte op tegen verbetering van de reissnelheid, waardoor de lijn meer reizigers trekt? Dit hebben we onderzocht. Hieruit bleek dat het optimale aantal haltes tussen Westwijk en Station Zuid 15 is. Dit komt neer op een gemiddelde afstand tussen de haltes van 680 meter.

Afweging tussen ‘blijven’ en ‘vervallen’

Per halte hebben we bekeken of deze moet blijven of kan vervallen. Daarbij hebben we rekening gehouden met de afstand ten opzichte van de naastliggende haltes, het aantal reizigers dat gebruik maakt van de halte, het aantal reizigers dat bij die halte al in de tram zit, (toekomstige) zaken in de omgeving van de halte (zoals winkels en zorginstellingen) en de verkeersveiligheid op en rond de halte.

Situatie per halte

In het nu volgende overzicht leest u per halte de situatie, de loopafstand naar nabijgelegen haltes en alternatieven.

  • A.J. Ernststraat
    De halte A.J. Ernststraat bevindt zich op 750 meter van de halte Van Boshuizenstraat en op 350 meter van de halte De Boelelaan/VU. We onderzoeken nog of we de laatstgenoemde kunnen verplaatsen in zuidelijke richting, in verband met de ontwikkeling van het VU-Kenniskwartier.
  • Amstelveen Centrum
    De halte Amstelveen Centrum bevindt zich op 450 meter van de halte Ouderkerkerlaan, op 250 meter van de halte Binnenhof en op 350 meter van de halte Oranjebaan. Deze haltes vormen een bruikbaar alternatief. Daarnaast verbinden diverse buslijnen de omliggende wijken met het Stadshart.
  • Gondel
    De halte Gondel bevindt zich op 350 meter van de halte Meent en op 800 meter van de halte Sportlaan.
    Voor de meeste reizigers uit Waardhuizen en Middenhoven is de halte Meent een bruikbaar alternatief.
  • Marne
    De halte Marne bevindt zich op 325 à 450 meter van de halte Sportlaan. De toegang naar de halte Sportlaan komt door de bouw van de ongelijkvloerse kruispunten iets zuidelijker te liggen.
  • Spinnerij
    De halte Spinnerij bevindt zich op 400 meter van de halte Poortwachter. Deze halte wordt vooral gebruikt door bezoekers en werknemers van Canon en bedrijventerrein Legmeer.

    • Voor Legmeer is de halte Sacharovlaan een alternatief. Om de looproute tussen Legmeer en deze halte te verkorten zijn we van plan een brug te bouwen over het water tussen de Amstelveenlijn en Legmeer.
    • Voor Canon is de halte Poortwachter een alternatief. Ook hier kunnen we de looproute verkorten.

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.
11 januari 2019 | 13:24

Mary

For me the situation is very confusing: the decision to remove Marne stop is really not a good idea because many children (aged 12 years old) on September will start the secondary school (HWC) and do not have the experience to go far from home. I don’t find it a good idea to walk around 12 minutes from Sportlaan to school, specially during the winter!!

Schrijf een reactie
+1
14 januari 2019 | 16:47

Wendy van der Meulen

@Mary: I understand your confusion, however the removal of stop Marne is definite.

Schrijf een reactie
+1
16 augustus 2018 | 07:27

Arjan

Ik vraag me af of goed onderzocht is wat het aanzuigende effect is van de NZ lijn op de sneltram. En het uit de bus jagende effect van de veel te ver gelegen R net haltes. Voor stadsdeel Bovenkerk. Alle hoogfrequentebushaltes die naar de binnenstad gaan liggen op 15 minuten lopen. Spinnerij een goed alternatief icm de NZ-lijn wordt opgeheven?? Volstrekt debiel.

Schrijf een reactie
+1
31 augustus 2018 | 06:46

Wendy van der Meulen

@Arjan: In de verkeersmodellen is vanaf 2010 altijd al rekening gehouden met de effecten van de Noord/Zuid-lijn op de Amstelveenlijn. De nieuwe lijn houdt mede daarom ook rekening met een groei van het aantal reizigers. R-net haltes liggen inderdaad voor sommige mensen wat verder van de woning. Het idee van R-net is dat het een netwerk biedt van snelle en hoog frequente bussen. Die haltes liggen niet bij alle reizigers in de buurt, maar ook vanuit Bovenkerk kan er met de bus naar een R-net halte gereisd worden. Vanuit Bovenkerk is dat bijvoorbeeld lijn 171. Halte Spinnerij wordt opgeheven en dat kan in sommige gevallen leiden tot langere reistijden. Vanuit Bovenkerk was Spinnerij ook niet ideaal gelegen, en werd de halte vooral gebruikt door medewerkers van Canon.

Schrijf een reactie
+1
6 september 2018 | 08:28

anoniem

Hee ‘Remy alleen op de wereld’, je hoeft niet meteen te gaan schelden … zo typisch in deze huidige maatschappij!

Schrijf een reactie
+1
5 juni 2016 | 21:53

Lucia Broms-Thie

Ik zie ook een goed punt gemaakt door Jesse. Wij willen vanuit Amsterdam naar Amstelveen verhuizen om meer mantelzorg te kunnen verlenen aan mijn ouders. Wij werken beide in Amsterdam, en een van de voornaamste redenen om voor Amstelveen te kiezen is dat er die directe sneltramlijn is met het centrum van Amsterdam. Wij dachten dat er minder haltes onderweg zouden zijn, maar niet dat je in Amsterdam Zuid WTC, een ongelooflijke chaos in de spits met mensen die het liefst tegen je opbotsen, zou moeten overstappen. Er zijn vast andere mensen die naar Amstelveen verhuizen vanwege die directe lijn met Amsterdam-Centrum.

Schrijf een reactie
+1
9 juni 2016 | 18:21

Wendy van der Meulen

@Lucia Broms-Thie: Dat er een overstap op station Zuid komt is een feit, in ieder geval voor de te vernieuwen lijn 51. Deze zal gaan rijden tussen Westwijk en station Zuid. Op station Zuid kunt u dan overstappen op onder andere de Noord/Zuidlijn. Station Zuid is één van de snelst groeiende stations van Nederland, dus het kan er inderdaad druk zijn. Het station wordt dan ook verbouwd en groter gemaakt. Dit gebeurt door het project Zuidasdok.

Ook is voor het project Amstelveenlijn met het Voorkeursbesluit in 2013 besloten dat lijn 5 blijft rijden tussen Amstelveen Stadshart en Amsterdam CS. Hoewel in de media stond dat lijn 5 mogelijk in de toekomst niet meer doorrijdt tot Amsterdam CS (maar bij het Leidseplein naar het westen afbuigt) is dat voor het project Amstelveenlijn nog wel steeds de situatie waarmee gewerkt wordt. Het vervoerplan Noord/Zuidlijn, waar lijn 5 een onderdeel van is, treedt in werking als of kort nadat de Noord/Zuidlijn gaat rijden. Volgens de huidige planning is dat in oktober 2017.

Schrijf een reactie
+1
5 juni 2016 | 21:49

Lucia Broms-Thie

Voor oudere mensen vind ik het erg belangrijk dat de winkelcentra, goed bereikbaar blijven met veilige/goede routes af te leggen met rollator en rolstoel om sociaal isolement tegen te gaan. Ook met bijvoorbeeld een begeleider moet dit mogelijk zijn zonder dat je meteen een krachtpatser moet zijn of bezorgd moet zijn om het welzijn van de oudere.

Schrijf een reactie
+1
9 juni 2016 | 18:07

Wendy van der Meulen

@Lucia Broms-Thie: Het project Amstelveenlijn richt zich met name op de tramlijn en de directe omgeving ervan. Daar hebben we toegankelijkheid hoog in het vaandel staan. Alle haltes worden geschikt gemaakt voor trams met lage vloeren. De haltes die op straatniveau liggen, krijgen een hellingbaan. Haltes die niet op straatniveau liggen (Uilenstede, Onderuit, Oranjebaan, Ouderkerkerlaan en Meent) behouden een lift en een trap. We renoveren de liften en maken ze transparant, met veel glas. De haltes Kronenburg, Zonnestein en Sportlaan, die nu op straatniveau liggen maar die u straks alleen verdiept kunt bereiken, krijgen naast trappen, een nieuwe, transparante lift.

Schrijf een reactie
+1
19 mei 2016 | 14:59

chantal

Die 350 meter verschil tussen oranjebaan en a’veen centrum geldt volgens mij alleen voor de trambaan. Maar daar mag je helaas niet over lopen. Als wandelaar moet je 2x die afstand overbruggen. Zoals ik al eens eerder schreef: je kunt halte amstelveen centrum pas opheffen als je aan de noordkant van oranjebaan ook een ingang maakt voor passagiers, zodat ze vanuit de carmenlaan en vanaf de stadshartkant ook de halte op kunnen. Dat betekent een extra tunneltje waarschijnlijk. Maar anders is Oranjebaan voor voetgangers geen alternatief om uit te stappen voor het stadshart.

Schrijf een reactie
+1
30 mei 2016 | 14:10

Wendy van der Meulen

@Chantal: De 350 meter is inderdaad gemeten langs het spoor. Een extra ingang is bij halte Oranjebaan niet voorzien. In Googlemaps is de afstand van halte Oranjebaan naar halte Stadshart 600 meter (ca. 7 minuten lopen). Dit is een afstand die binnen het invloedsgebied valt van een halte van een hoogwaardige tramverbinding. Voor wie dit te ver is kan op halte Oranjebaan cross-platform (aan de andere kant van het middenperron) overstappen op lijn 5 naar halte Stadshart. Ter vergelijk: de loopafstand van de huidige halte Amstelveen Centrum naar halte Stadshart is 350 meter (ca. 4 minuten lopen). Ik zag trouwens net dat u al eerder een reactie geplaatst heeft bij dit artikel en ook dat wij daar niet op gereageerd hebben. Mijn excuses hiervoor, ik vermoed dat uw reactie aan mijn aandacht ontsnapt is. Fijn om te lezen dat de fiets voor ú in ieder geval een goed alternatief is :-)!

Schrijf een reactie
+1
15 mei 2016 | 07:08

Marry Duijf

@h.bakker-daniels die keuze snap ik nog wel enigzins ivm overstap bussen ouderkerkerlaan maar dan zou halte ouderkerkerlaan misschien meer naar centrum getrokken moeten worden. Of bussen vanaf halte centrum als dat mogelijk is

Schrijf een reactie
+1
30 mei 2016 | 14:38

Wendy van der Meulen

@Marry Duijf: Halte Ouderkerkerlaan blijft liggen waar die nu ligt.

Schrijf een reactie
+1
14 mei 2016 | 15:35

h.bakker-daniels

Ik vraag me toch echt af waarom 15 haltes zo veel beter is dan 20. Het kan onderdaad wel wat minder, vooral het (voor) laatste traject tot aan Middenhoven. Maar, het laten vervallen van halte “Centrum” is onbegrijpelijk. Het Stadshart moet op alle mogelijke manieren goed bereikbaar zijn.

Schrijf een reactie
+1
19 mei 2016 | 14:15

Wendy van der Meulen

@h.bakker-daniels: Halte Amstelveen Centrum heeft verhoudingsgewijs (ten opzichte van de omliggende haltes) vrij weinig in- en uitstappers. Halte Oranjebaan is veel drukker, ligt relatief dichtbij en is daarmee een goed alternatief ondanks dat men dan net even wat verder moet lopen. Voor wie de afstand toch te ver is, kan bij Oranjebaan overstappen op lijn 5 naar het Stadshart. Bovendien blijkt ook dat inwoners in het zuidelijk deel van Amstelveen vaak op een andere manier naar het Stadshart reizen dan met lijn 51.

Schrijf een reactie
+1
27 februari 2016 | 09:44

Amit Gupta

We wonen nu op de Meander aan de kant van de busstation. Het is echt waanzin te weten dat metro halte Amstelveen centrum en Binnenhof (tramlijn 5) beide verdwijnen!
Naar oranjebloesem lopen is simpelweg niet te doen vanaf hier en zeker meer dan 20 min lopen! Geen 10!!!

Schrijf een reactie
+1
29 februari 2016 | 11:39

Wendy van der Meulen

@Amit Gupta: Halte Amstelveen Centrum komt inderdaad te vervallen, maar halte Binnenhof voor lijn 5 blijft gewoon bestaan.

Schrijf een reactie
+1
19 februari 2016 | 20:03

E.H. Tahar

Begrijp ik het nou goed, dat er vanaf Amsterdam zuid straks geen directe verbinding is naar bijvoorbeeld Amstelstation, Wibautstraat, Weesperplein en Waterlooplein etc? Dat betekent dus dat je vanuit Amstelveen 2x moet overstappen eerst Zuid en een zeer onhandige overstap op van der Madeweg? Ik vind het echt onbegrijpelijk! Zeker omdat dat stuk tussen Zuid en Centraal als drukste wordt aangegeven van alle metrolijnen! Of blijft daartussen een metro rijden? Een beslissing is er genomen in 2013, maar als Amstelvener hebben we daar weinig over gehoord!

Met vriendelijke groet,

Schrijf een reactie
+1
22 februari 2016 | 11:14

Wendy van der Meulen

@E.H. Tahar: De reissituatie richting het oosten van Amsterdam is voor de toekomst nog niet helemaal duidelijk en is onderdeel van de uitwerking van de lijnennetvisie. In aansluiting op de vernieuwde Amstelveenlijn is het uitgangspunt (onderdeel van de concessie) dat er een metroverbinding blijft tussen station Zuid en station Amstel. Dit is een uitgangspunt en dus geen harde eis. Uiteindelijk bepaalt GVB de lijnvoering. Aangezien er géén keermogelijkheid komt bij station Amstel is dit station echter geen logische eindhalte. De enige plaats waar kan worden gekeerd is bij Centraal Station of Weesperplein. Het zou dus kunnen dat u in de toekomst maar één keer hoeft over te stappen in plaats van twee keer, maar meer duidelijkheid hierover is nu nog niet te geven.

Schrijf een reactie
+1
10 september 2018 | 20:38

Peter

Neem toch wel aan dat er een direkte metrolijn blijft tussen Oost en station Zuid. Dit gezien een groeiende woonwijk bij het Amstel- en Bajeskwartier. Die moeten ook op Zuid kunnen komen, als dat het nieuwe centraal moet worden

Schrijf een reactie
+1
11 september 2018 | 11:14

Wendy van der Meulen

@Peter: Vanaf 3 maart 2019 gaat er een metro 51 rijden tussen Isolatorweg en Amsterdam CS via Zuid, Amstel en de oostbuis.

Schrijf een reactie
+1
24 december 2015 | 22:13

Chantal Van den Bossche

Even een snelle reactie op het vervallen van de halte Amstelveen centrum. Het aantal meters dat wordt genoemd zijn tramlijnmeters, en niet de loopmeters. En dat is niet helemaal eerlijk. Het is namelijk zo dat je niet rechtstreeks langs het spoor van halte Amstelveen Centrum naar halte Oranjebaan kunt lopen. Je moet met een flink ommetje of over het fietspad of over de Parelvisserslaan.

ik zou daarom aanraden om een extra ingang/tunnel naar de halte Oranjebaan te maken vanaf de Carmenlaan en aan de kant van het stadshart, zodat ook de bezoekers van het stadshart honderden meters winnen in loopafstand naar het winkelcentrum. En de bewoners van de Operabuurt kunnen gelijk de halte op en hoeven niet eerst helemaal om de autogarage heen te lopen.

Hiermee hef je het grootste probleem van het vervallen van halte Amstelveen centrum op.

Overigens fiets ik vanuit Bankras nog steeds sneller naar station zuid (14 min van huisdeur tot perron) dan beide tramlijnen als ik zo eens kijk naar de minuten die gerekend worden (zeker als je looptijd en wachttijd erbij rekent). Dus ik hou het zelf nog maar even bij mijn tweewieler.

Met vriendelijke groet,

Schrijf een reactie
+1
3 november 2015 | 17:37

Roy Halsema

Als bewoner van de Gijsbrecht van IJselsteinstraat moet ik dus verder lopen naar een halte om vervolgens een of twee haltes verder verplicht weer uit te stappen om verder te kunnen naar de musea en binnenstad van Amsterdam. Wat een achteruitgang. Plus dat je, zoals hieronder vermeld, de drukte op station Zuid alleen maar toeneemt. Mag je als senior weer meedringen om een plekje te krijgen. Treurig.

Schrijf een reactie
+1
26 oktober 2015 | 16:23

jesse

Onhandig dat je vanuit amstelveen moet overstappen om op amsterdam cs te komen. Die route is zo druk elke dag en station Zuid ook. De drukte op zuid lijkt mij alleen groter te worden. Bovendien, amstelveen hoort gewoon een directe verbinding te hebben met amsterdam cs, het is de dichtbijzijnste stad. Dat kan je de bewoners niet ontnemen.

Schrijf een reactie
+1
27 oktober 2015 | 15:41

Wendy van der Meulen

@Jesse: Station Zuid is inderdaad al een druk station en dat zal alleen nog maar toenemen gezien alle ontwikkelingen. Vandaar dat station Zuid ook zal worden verbouwd en groter gemaakt. De verbouwing van station Zuid is onderdeel van het project Zuidasdok. Meer hierover kunt u lezen in het artikel Overstappen op station Zuid. De directe verbinding met Amsterdam CS blijft behouden in de vorm van tramlijn 5, want die blijft rijden tussen Amstelveen Binnenhof en Amsterdam CS.

Schrijf een reactie
+1
31 augustus 2015 | 08:45

Berny

Zonde om Amstelveen Centrum op te heffen. Je loopt zo het winkelcentrum in. Daarnaast ligt de SVB naast de halte. Het lijkt mij dat een grote groep (potentiële) reizigers hiermee tekort wordt gedaan. Bovendien is deze halte reeds ingericht zonder dat mensen de Beneluxbaan over hoeven te steken. Halte Binnenhof meerekenen vind ik opportuun. Dat is de eindhalte van lijn vijf. Mijns inziens kun je daarom beter Oranjebaan opheffen.

Schrijf een reactie
+1
31 augustus 2015 | 12:35

Wendy van der Meulen

@Berny: Ik begrijp uw bezorgdheid op dit punt. Het besluit tot het laten vervallen van vijf haltes is echter al in maart 2013 genomen door de Regioraad, het bestuursorgaan van de Stadsregio Amsterdam. Vanuit onze rol als verantwoordelijke uitvoeringsorganisatie voor de vernieuwing van de Amstelveenlijn kan Metro en Tram aan dit besluit niets veranderen. Op het traject Westwijk tot Uilenstede heeft halte Oranjebaan de meeste in- en uitstappers (zie beschrijving Voorkeursvariant pagina 6), dus vandaar dat deze halte behouden blijft.

Schrijf een reactie
+1
7 juli 2015 | 12:10

Mirjam

Het vervallen van de haltes Gondel en Marne zou berusten op mede een inschatting van het mogelijk gebruik door bewoners van de geplande nieuwbouw op de te verwijderen dijklichamen van de oprit naar het niet gerealiseerde A3-tracee.
Het nieuwbouw-plan is nog niet in een definitief stadium, het aantal woningen is nog niet bekend, en het aantal bewoners dus ook niet.
Hun leeftijden en economische activiteit, gezinssamenstelling etc evenmin.
Hoe kan er dan een zinvolle schatting gemaakt zijn van hun openbaar vervoers-behoefte?

Schrijf een reactie
+1
9 juli 2015 | 14:20

Wendy van der Meulen

@Mirjam: Bij het berekenen van toekomstige reizigersaantallen wordt er gebruik gemaakt van vervoersmodellen. Een model is natuurlijk altijd een benadering van de werkelijkheid, maar op basis hiervan kan wel een inschatting worden gemaakt van het aantal toekomstige reizigers. Bij het maken van de voorkeursvariant van de Amstelveenlijn heeft de Stadsregio Amsterdam bij halte Gondel en Marne onder andere rekening gehouden met een verhuurd kantoorpand Gondel, wat tijdens de telling toentertijd en nu nog steeds leeg staat. Ook is rekening gehouden met de nieuwbouwplannen van de Middenwaard. Deze plannen gingen toen zelfs nog uit van meer woningen dan nu, waardoor het aantal te verwachten extra reizigers eigenlijk nog iets lager ligt.

Schrijf een reactie
+1
10 april 2015 | 11:21

Alain

@Wendy van der Meulen, Amstelveenlijn

Hmm, jammer…je maakte me even enthousiast 😉

Schrijf een reactie
+1
10 april 2015 | 10:06

n-evo

@Wendy van der Meulen, Amstelveenlijn Tram 16 én 24 die nog rijden in 2020? Gezien de huidige plannen lijkt me dat erg optimistisch. 😉

Schrijf een reactie
+1
14 april 2015 | 10:25

Wendy van der Meulen

@n-evo

Lijn 16 en 24 zullen blijven rijden. Wat er in de toekomst voor deze lijnen gaat veranderen is dat de keerlus die nu ten noordwesten ligt van het kruispunt De Boelelaan/Buitenveldertselaan wordt verplaatst naar het oosten van de nieuwe halte/tramstation Schönberglaan. Die keerlus komt hiermee op het dak van de oostelijke uitrit van de A10 tunnel.

Vanaf dat moment (als het dak van de A10 tunnel gereed is, nog niet duidelijk wanneer, maar ruim na 2020) zullen lijn 16 en 24 ook halteren op de Schönberglaan.

Op de Schönberglaan zullen overigens alleen trams halteren. De bushaltes blijven gesitueerd aan de noordzijde van Station Zuid. Eerst op de Strawinskylaan, later waarschijnlijk op het dak van de nieuwe noordelijke A10-tunnel.

Schrijf een reactie
+1
9 april 2015 | 13:23

Alain

@Wendy van der Meulen, Amstelveenlijn

Je spreekt over “de nieuwe lijn 15″. Naar mijn weten is dit een reeds bestaande buslijn naar Zuid. Ik ben benieuwd: wat is hier dan het “nieuwe” aan?

Schrijf een reactie
+1
10 april 2015 | 08:50

Wendy van der Meulen

@Alain.

Een typefoutje. Daar had lijn 51 moeten staan in plaats van lijn 15. Ik heb het gelijk even aangepast.

Schrijf een reactie
+1
8 april 2015 | 15:06

sjaak

Jammer dat mijn reactie niet wordt geplaatst – in essentie, een overstap van slechts 2 minuten is niet realistisch en een overstap zal in werkelijkheid leiden tot een extra rijstijd van zo’n +2%-+14% (ipv -6%)!

Schrijf een reactie
+1
9 april 2015 | 13:01

Projectteam

@sjaak.

Ik zie achter de schermen maar één reactie van u en die is gepubliceerd. Wellicht dat er iets anders niet goed is gegaan?

U geeft aan dat u een overstap van slechts 2 minuten onrealistisch acht. Wat echter bij gaat dragen aan een korte overstap is dat ten zuiden van Station Zuid aan de Schönberglaan, op het dak van de toekomstige zuidelijke A10-tunnel, een nieuw tramstation komt. Dit station sluit aan op het verruimde Station Zuid en de trams gaan in de toekomstige situatie hier halteren (de haltes Parnassusweg en Strawinskylaan liggen dus niet meer op de route). In dit nieuwe ontwerp zijn de loopafstanden tussen bus, tram, metro en trein zo klein mogelijk gehouden waardoor er een zeer korte overstap ontstaat van circa 2 minuten. Bij het nieuwe tramstation komen ook haltes voor de tramlijnen 5, 16 en 24, evenals de nieuwe Amstelveenlijn.

Schrijf een reactie
+1
7 april 2015 | 14:41

Nigel

@Robert van Waning
Volgens mij zal bus 300 bij Ouderkerkerklaan blijven, wat dus ook een goed overstappunt is en blijft (uit het zuiden dus). Vanuit het noorden pak je nog altijd de 5 naar het Stadshart.

Schrijf een reactie
+1
6 april 2015 | 08:00

Robert van Waning

Dat er straks geen halte Amstelveen-Centrum of -Stadshart meer zal zijn, is om allerlei redenen treurig. Niet in de laatste plaats omdat het dan lijkt alsof Amstelveen geen centrum meer heeft en het winkelcentrum Stadshart is opgeheven.

Misschien moet de halte Oranjebaan worden omgedoopt. Als de snelbus 300 dan ook weer bij die halte gaat stoppen, dan is daarvandaan een snelle verbinding met het Stadshart en Schiphol. Dat is handig voor bezoekers van het winkelcentrum en voor mensen die naar de luchthaven of het NS-station Schiphol willen.

De nieuwe halte Amstelveen-Stadshart (v/h Oranjebaan) wordt dan het volwaardige vervoerscentrum dat ooit door een paar dwaalgeesten bij de Carmenlaan was bedacht. Toch blijft het behelpen. Er is destijds bij het ontwerp van het Stadshart niet goed nagedacht over bereikbaarheid per OV en auto.

Schrijf een reactie
+1
30 maart 2015 | 16:14

Leo Holtkamp

Halte Spinnerij verdwijnt, jammer vanuit Bovenkerk is dit wel een stuk dichterbij dan Sacharovlaan.
De genoemde tijdwinst die genoemd wordt met het verdwijnen van de haltes is ook minimaal een paar minuten. een voordeel van de tram t.o.v. metro is dat deze niet hoeft te stoppen als er geen passagiers in- en uitstappen en dan is er ook tijd winst plus de hoogwaardige tram kan sneller optrekken en afremmen.

Als de halte Spinnerij dan daadwerkelijk moet verdwijnen, dan kan station Sacharovlaan ook wel iets noordelijker komen te liggen, voor mensen uit Bovenkerk.

Schrijf een reactie
+1
31 maart 2015 | 18:34

Wendy van der Meulen

@Leo.
Ik vraag dit even voor je na. We komen hier zo spoedig mogelijk op terug.

Schrijf een reactie
+1
9 april 2015 | 08:04

Wendy van der Meulen

@Leo Holtkamp. Het verschuiven van de halte Sacharovlaan is helaas niet mogelijk. Dit komt omdat zowel ten noorden als ten zuiden van deze halte een bocht in het spoor ligt. Een halte moet namelijk aan een recht stuk spoor liggen. Hierdoor is er tussen de haltes Sacharovlaan en Spinnerij geen halte op een andere locatie mogelijk die voldoet aan de huidige toegankelijkheidseisen.

Schrijf een reactie
+1
30 maart 2015 | 14:29

Linda Verhoven

Zijn er ook mogelijkheden om tegen dit plan te stemmen? Definitief besluit over de vernieuwing van de Amstelveenlijn staat gepland op eind 2015.

Schrijf een reactie
+1
18 maart 2015 | 00:58

Michael Schaap

Zorgvuldig onderzocht?

Rekening gehouden met de afstand ten opzichte van de naastliggende haltes: dat helpt niet als de dichtstbijzijnde halte ook geschrapt wordt. (Voor mij: Gondel 5 minuten, Marne 7 minuten, Meent 10 minuten.)

Toekomstige zaken?
Als het kantoorgebouw bij Gondel ooit weer volledig gebruikt wordt, neemt het aantal passagiers weer significant toe.
Als Gondel óf Marne gesloten wordt, gaat een deel van de passagiers naar Marne of Gondel, is daar rekening mee gehouden?
En vooral: volgens het nieuwe bestemmingsplan wordt de Middenwaard minstens voor de helft, maar als het even kan helemaal volgebouwd. Voor de Middenwaard zijn er twee haltes toegankelijk: Marne en Gondel.

Schrijf een reactie
+1
19 maart 2015 | 18:13

@ Michael Schaap
Mijn collega Wendy heeft het al benoemd bij uw reactie op een andere plek. Bij de gedane berekeningen hebben we rekening gehouden met al de zaken die u noemt en vooral met de nieuwbouw op de Middenwaard. Daar zouden toen zelfs nog meer woningen komen dan nu het geval is.

Schrijf een reactie
+1
Wil u dit bericht delen?