Home Over het project Werkzaamheden en planning Archief & Zoeken Contact English
Afbeelding

Nieuwe Amstelveenlijn, nieuw materieel

Projectteam | donderdag 5 maart 2015

Op de toekomstige Amstelveenlijn komen voertuigen met een lage vloer en circa 180 plaatsen. Ze worden 2,40 meter breed, maximaal 30 meter lang en kunnen worden gekoppeld tot een lengte van 60 meter. We maken ze comfortabel door het plaatsen van voldoende (en bredere) deuren op logische plekken en het bevorderen van doorstroming en bewegingsvrijheid in de voertuigen, vooral bij de deuren.

Lage instap voor comfort…

De trams van de Amstelveenlijn krijgen een lage instap passend bij het nieuwe materieel. Dit betekent meteen dat er lage perrons zullen komen. De perrons zullen niet langer uit een laag en een hoog deel bestaan.

… en veiligheid

De nieuwe trams hebben een dichte, gladde voorkant en dat is bij botsingen veiliger. Zo duwt hij andere voertuigen bij een onverhoopte aanrijding opzij. Bij een tram zonder zo’n voorkant kunnen voertuigen eronder klem komen te zitten.

Alle kanten op

De nieuwe Amstelveenlijn kan twee kanten oprijden. Dit heeft als voordelen

  • dat er deuren aan beide kanten zijn, en dat perrons dus aan de linker- of rechterkant kunnen worden gebruikt;
  • dat we de middenperrons in Amstelveen kunnen blijven gebruiken, en dat op het eindpunt geen ‘keerlus’ nodig is (wat ruimte en geld scheelt);
  • dat het de Amstelveenlijn flexibeler maakt: de tram kan in principe overal keren.

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.
3 november 2015 | 12:52

Bastiaan van Oossanen

Als je in de toekomst de frequentie van trams in de toekomst opvoert naar 24 per uur dan lijkt het mij dat je geen gelijk vloerse kruisingen meer wil hebben. Dat is namelijk elke 2,5 minuut een tram. Is dan het extra materieel en extra personeel om dit te besturen en te onderhouden dan nog steeds goedkoper dan minder metro’s met hogere capaciteit?

Schrijf een reactie
+1
29 oktober 2015 | 22:49

Wim Brink

De besluiten zijn al genomen, dus is er niets meer aan te doen, maar ik denk dat de stadsregio een grote vergissing maakt om de Noord Zuidlijn niet door te trekken naar Amstelveen.
Al de argumenten die ik op deze site lees zijn wat mij betreft niet erg steekhoudend.
Waarschijnlijk krijgen we grote spijt van deze tram, die als een verbetering gepresenteerd wordt, maar natuurlijk een verslechtering is.

Schrijf een reactie
+1
3 november 2015 | 12:32

Wendy van der Meulen

@Wim Brink: Met het Voorkeursbesluit uit 2013 is over veel zaken inderdaad al een besluit genomen. Op basis daarvan zijn de plannen afgelopen twee jaar verder uitgewerkt. Plannen die weer de basis vormen voor het Uitvoeringsbesluit. Het ter discussie stellen van eerder gemaakte keuzes uit het Voorkeursbesluit is aan de bestuurders. Wat we als projectorganisatie dan ook doen is alle signalen die we binnen krijgen doorgeven aan de betrokken partijen die de komende tijd een besluit moeten nemen, zodat zij op de hoogte zijn van wat er leeft bij de inwoners en dat mee kunnen nemen in hun afwegingen voor een Uitvoeringsbesluit Ombouw Amstelveenlijn. En wat we daarbij ook doen is de burger wijzen op de mogelijkheden die er nu nog zijn om invloed uit te oefenen op het Uitvoeringsbesluit.

Schrijf een reactie
+1
21 oktober 2015 | 15:50

Bastiaan van Oossanen

Dat er deuren aan beide kanten zijn
Deuren aan twee kanten heb ik ervaren in Amsterdam is zeer verwarrend bij het uitstappen.

Dat op het eindpunt geen ‘keerlus’ nodig is.
Beter een lijn die volledig in een lus rijdt
Dus 1 lijn buigt af naar Amsterdam zuidoost en maakt bus 300 overbodig.
En 1 lijn buigt af naar Schiphol en zorgt voor een directe verbinding met schiphol en/of hoofddorp.

Schrijf een reactie
+1
17 april 2015 | 06:26

Shirley de Jong

Wat zijn de afmetingen en de capaciteit van de huidige trams en metro’s op de Amstelveenlijn?

Schrijf een reactie
+1
20 april 2015 | 10:17

Wendy van der Meulen

@Shirley de Jong

Het type sneltram dat rijdt op de Amstelveenlijn is de S1 en S2. Deze metrotypes hebben de volgende kenmerken:

Lengte: 30 m
Breedte: 2,65 m
Gewicht: 48 ton
Max. snelheid: 70 km/u
Vermogen: 6 x 77 kW
Voeding: 600/750 V
Zitplaatsen: 64
Staanplaatsen: 169

Meer informatie over de verschillende type metro’s in Amsterdam vind je hier.

Schrijf een reactie
+1
17 maart 2015 | 11:56

waaromgeenmetro?

Weer een nieuw proefballonetje? Ansaldobreda? Waarom niet gewoon een metro, dat werkt in elke stad (Londen, Hamburg, noem maar op) zolang de haltes maar schoon en veilig zijn. Key is dat de verbinding direct naar Zuid en CS gaat (en het liefst over het NZ lijn spoor – nee dit is geen vervlechting, slechts een doorrijdende NZ lijn metro) en vaak rijdt. De tijd dat A’veen geen metro wilde is voorbij (leiver een metro dan weer een soort sneltram die eindigt in Zuid)…

Schrijf een reactie
+1
17 maart 2015 | 18:44

Projectteam

@waaromgeenmetro? Het project heeft in een eerder stadium uitgebreid onderzoek gedaan naar de mogelijkheid om lijn 51 om te bouwen naar een metro. De Noord/Zuidlijn als metrolijn naar Amstelveen Westwijk is een aantrekkelijke optie, maar scoorde niet goed in de analyse van maatschappelijke kosten en baten (MKBA). Uit dit onderzoek bleek dat de investeringskosten dusdanig hoog waren dat het verkrijgen van financiële dekking niet haalbaar werd geacht. Ook bleek dat vanwege de aanleg van het Zuidasdok de huidige Amstelveenboog niet gehandhaafd kon blijven.

Schrijf een reactie
+1
Wil u dit bericht delen?