Home Over het project Werkzaamheden en planning Archief & Zoeken Contact English
Foto bij
donderdag 29 maart 2018

Ontwerpmanager Ralf van Leeuwen : We zijn nú al fictief aan het bouwen

Aan de vernieuwing van de Amstelveenlijn werken heel veel mensen, in de buitenlucht en achter de schermen. Onze serie ‘Langs de lijn’ geeft die harde werkers een gezicht. Wie zijn zij? Wat beweegt hen? En wat doen zij buiten werktijd? Deze keer: ontwerpmanager Ralf van Leeuwen.

Op een steenworp van de halte Poortwachter heeft hoofdaannemer VITAL zijn tenten opgeslagen, in een kantoorgebouw met uitzicht op de Bovenkerkerweg en de Beneluxbaan. Met de daadwerkelijke vernieuwing van lijn 51 en deels ook lijn 5 in aantocht is ‘t hier alle hens aan dek voor het ruim vijftig koppen tellende team. Zoals de ontwerpers, onder leiding van Ralf van Leeuwen: “We zijn afgelopen najaar gestart met het definitieve ontwerp voor de vernieuwde Amstelveenlijn en onze planning is om het deze zomer af te hebben.”

Kernwoord is modernisering

De term ‘ontwerp’ zegt het eigenlijk al: het beschrijft in woord en beeld hoe de Amstelveenlijn er in de nieuwe situatie uit gaat zien. Ralf legt uit: “Mijn team en ik zetten de eisen en wensen van de opdrachtgever, Metro en Tram van de gemeente Amsterdam (namens de Vervoerregio Amsterdam), om in concrete zaken. Het kernwoord is modernisering: van de spoorbaan, gedeeltelijk de bovenleiding, de haltes, de perrons en installaties als verlichting en liften. Wat heel relevant is hier, is dat het werk moet gebeuren in een bebouwde omgeving, terwijl de trams en het overige verkeer zoveel mogelijk moeten blijven rijden.”

Vierdimensionaal bouwen

Ralf zegt dat de opdrachtgever bij voorbaat al met een behoorlijk gedetailleerd wensenpakket kwam, “met als allerbelangrijkste dat de werkzaamheden met zo min mogelijk hinder moeten gebeuren. Dat hebben we als team constant in gedachten en passen we onder meer toe door ‘vierdimensionaal’ te bouwen: driedimensionale bouwmodellen met toevoeging van de factor tijd. We voeren de hele vernieuwing nú al fictief uit, zo realistisch mogelijk. Zo komen we knelpunten op het spoor en die kunnen we er dan, voordat het echte bouwen begint, uit halen.”

Beperken van hinder

Een goed voorbeeld van hoe het team werkt aan beperking van de hinder, is de aanleg van de ongelijkvloerse kruispunten bij Kronenburg en Zonnestein. “Dat zijn grote klussen met een behoorlijke impact op het verkeer en de omwonenden. Een groot deel van het werk vindt daarom plaats in een korte en hevige periode van zes weken in 2019 tijdens de zomerbuitendienststelling van tram 5, zodat daarna de tram weer kan rijden. Daar hebben we inmiddels gedetailleerde planningen voor. En we passen in het ontwerp allerlei dingen toe die de snelheid bevorderen, en daarmee de periode van hinder zo kort mogelijk houden. Voorbeelden zijn het toepassen van bemaling, waardoor we snel kunnen werken, het gebruiken van geprefabriceerde betonnen liggers en het plaatsen van liftschachten met de liften er meteen in.”

Tijdens het maken van het ontwerp is er voortdurend contact met de opdrachtgever, zegt Ralf. “Zo kunnen we direct details afstemmen en doorvoeren in het ontwerp. Het definitieve ontwerp gaat later dit jaar via de opdrachtgever naar belanghebbenden zoals de gemeente Amstelveen, de gemeente Amsterdam en GVB. Daarna ronden we het af en wordt het een belangrijk onderdeel van de aanvraag van de omgevingsvergunning – die nodig is om te kunnen gaan bouwen.”

Sportief in zijn vrije uurtjes

Ralf – samenwonend, twee jonge kinderen – rijdt na werktijd naar huis in Nederhorst den Berg en steekt dan behoorlijk wat vrije tijd in sport: “Ik voetbal en zeil, en sta ook graag op een snowboard”. Hij heeft tot besluit nog een leuke confessie: bij aanvang van zijn werk voor VITAL kende hij de term Amstelveenlijn niet. “Ik heb in de jaren negentig in Amsterdam gestudeerd en kende de 51. Maar niet als ‘Amstelveenlijn’! Inmiddels weet ik wel beter.”

Heeft u vragen? Stel ze hier.